Pages

Saturday, October 13, 2018

Saleem Iklim Meninggal Dunia Akibat Kecelakaan

Suara.com - Saleem, mantan vokalis grup band Iklim asal Malaysia meninggal dunia pada hari ini, Minggu (14/10/2018).

Dikutip dari Mstar, Saleem Iklim menghembuskan nafas terakhirnya di ruang perawatan instensif di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Kuala Lumpur, pukul 6.20 waktu setempat. Saleem dirawat sejak 22 hari lalu akibat mengalami kecelakaan sepeda motor.

Kondisi Saleem Iklim, menurut putranya, Muhammad Amirul Mukmin memburuk sejak Sabtu (13/1/2018) kemarin.

Kecelakaan yang dialami Saleem Iklim terjadi di Kuala Lumpur pada 20 September lalu. Motor yang ditungganginya ditabrak mobil dari belakang.

Akibatnya, Saleem Iklim terpental dan jatuh. Luka yang didapat cukup parah. 12 tulang rusuknya patah hingga parunya tertusuk. Otaknya juga mengalami pembengkakan.

Dalam keadaan koma, Saleem Iklim dilarikan ke rumah sakit Kajang. Kemudian, dia dipindahkan ke PPUKM untuk menjalani perawatan lebih lanjut.

Jenazah Saleem Iklim akan dimakamkan di tempat pemakaman Islam Bandar Tun Hussein Onn Cheras usai salat Juhur nanti. Sebelumnya, jenazah disalatkan Surau As-Syakirin di Bukit Mahkota Cheras.

Saleem Iklim mulai dikenal pada 1990-an lewat lagu Suci Dalam Debu. Namun, dia memutuskan hengkang dari band itu pada 1995.

Pada 2003-2004, Saleem kembali bergabung ke Iklim untuk sesi reuni.

Let's block ads! (Why?)

https://www.suara.com/entertainment/2018/10/14/114658/saleem-iklim-meninggal-dunia-akibat-kecelakaan

No comments:

Post a Comment